‘SHAKES’ PROJEKT ÉS KUTATÓCSOPORT

SHAKES

Screening for High Functioning Autism at Kindergarten Age; azaz A magasan funkcionáló autizmus szűrése óvodáskorban

Kutatásunk

Egy digitális társas-komoly játékon alapuló, multimodális, interaktív rendszer megtervezése, megvalósítása és a koncepció (prototípus) empirikus validálása az autizmus magasan funkcionáló eseteinek szűrésére óvodáskorban, autonóm, robusztus és költséghatékony módon.

Hol tartunk jelenleg?

Kialakítottuk a játék játszható prototípusát, ezzel nagy mennyiségű empirikus viselkedéses adatot gyűjtöttünk, elemeztük a játék használhatóságát, a gyűjtött adatok minőségét, jelenleg összetettebb elemzéseket végzünk elsősorban a gyűjtött érzelmi arckifejezés adatokon.

Terveink

A továbbiakban hasonló elemzéseket végzünk el majd a szemmozgás adatokon. Az utolsó fázisban megkísérelünk kialakítani egy jól működő szűrő-algoritmust.

Céljaink

Távlati célunk az autizmus szűrésének hatékonyabbá tétele mind a szükséges szakértői humán erőforrások felhasználását, mind a szűrési folyamat szenzitivitását és specificitását tekintve. Ezzel – elsősorban az enyhébb tüneteket mutató, magasan funkcionáló – érintett gyermekek esetében a felismerést a jelenleginél korábbi életkorra kívánjuk hozni, s így az autizmus-specifikus, evidenciák által igazoltan hatékony intervenció korábban történő megkezdésére lehetőséget biztosítani.

Eredményeink

• A játék és szűrőrendszer első prototípusának részletesen kidolgozott koncepciója.

• A játék és szűrőrendszer első részleges, működő prototípusának kialakítása.

• Validációs adatok gyűjtése 97 neurotipikus és ASD gyermektől.

• A végleges 60 fős (31 NT és 29 ASD) validációs minta kialakítása.

• A validációs adatgyűjtési szakasz teljes lezárása.

• Jelenleg folyamatban vannak az első elemzések.

• Az első elemzések eddigi eredményei bíztatóak: a játék élvezetes, motiváló a célcsoportnak; a gyűjtött adatok minősége megfelelő; az érzelmi arckifejezések első elemzései mutattak csoportközi különbségeket.


PARTNEREINK és REFERENCIÁINK

  • Óbudai Egyetem, Biomatika és Mesterséges Intelligencia Intézet
  • BIG FISH Internet-technológiai Kft.,

CSAPATUNK

Győri Miklós
kutatócsoport vezető
ELTE | CV
Jakab Zoltán
habilitált egyetemi docens
ELTE
Stefanik Krisztina
egyetemi docens
ELTE
Borsos Zsófia
egyetemi tanársegéd
ELTE
Bogdán Bianka
ELTE

Győri Miklós előadása a DT második szakmai napján 2021.03.03.


HONLAPUNK